Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Sunday 7 February 2010

Strawberry Cheese Cake







Hari ni Ahad, sok dah Isnin, keje..keje..keje.. pastu Sabtu, Ahad, Isnin balik...Macam tu la cycle hidup si pemakan gaji..yang tak sabarnye menunggu detik 5.30 petang hari Jumaat, sebab ape..esoknye Sabtu...cuti..hiiii... Tapi bila hari cuti rasa cepat benar masa berlalu, mcm baru je semalam, rupanya hari ini dah nak berakhir.. Sempena hari Ahad ni, aku rasa dah lama sangat tak pegang mixer, ayak tepung, pecahkan telur buat kek, sibuk sangat menjahit agaknye.. Jadi aku ringankan tangan nak buat Strawberry Cheese Cake, resepi aku dapat dari satu website tu, aku tak ingat address dia, tapi aku ingat author dia ada nama Gebu-Gebu sikit!! Ni first time aku buat cheese cake dan baking cake guna kaedah bain-marie a.k.a. steam bath.. Yahoo..cheese cake aku menjadi!!! Nyam..Nyam...

Strawberry Cheese Cake

Bahan-bahan:
200ml susu segar
4 keping slice cheese
70g mentega
70g gula halus
70g tepung gandum (diayak)
4 biji telur (diasingkan putih & kuningnya)
1 camca teh perasa strawberi
1 camca teh esen vanila
2 titik pewarna merah (Fortuna Red Color - Star Brand)

Cara membuatnya:
Siat slice cheese dan masukkan dalam susu segar.
Panaskan susu dan kacau sehingga keju larut menggunakan kaedah double boiler.
Masukkan mentega, perasa strawberi dan pewarna merah.
Pukul kuning telur dan masukkan campuran susu yang dipanaskan tadi. Masukkan tepung dan gaul sebati.
Dalam mangkuk lain, pukul putih telur sampai naik buih. Masukkan gula halus dan pukul sehingga menjadi meringue.
Kaup balikkan meringue ke dalam adunan kuning telur. Masukkan esen vanila. Gaul rata.
Bakar menggunakan kaedah bain-marie dengan suhu 170 darjah celcius selama 20 minit dan turunkan suhu ke 140 darjah celcius selama 40 minit.
Biarkan sejuk dahulu sebelum dipotong.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...