Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Saturday 6 February 2010

Ketam Masak Lemak CIli Api


Grr...grr...syok Adam Haris tidur petang-petang ni..Jadi apa lagi..mama ada lah kesempatan update blog dia yang belum pun jatuh pusat nie... Hari ni hubby pergi Bentong, Pahang menghantar stok-stok baru gelang-gelang kristal dan mutiaranya. Nanti kalau berkesempatan aku akan letak gambar gelang kristal & mutiara, sapa tau ada yang berminat. Hubby xde..tinggal aku ngan Adam je kat umah...so nak makan apa ye hari ni..Taraa...timbul idea..masak udang atau ketam..sebab hubby aku x makan menatang ni semua..gatal!! Jadi hari ni aku rajin masakkan sup daging utk Adam dan Ketam Masak Lemak Cili Api utk aku...Asalnye planning nak masak lemak ketam ni dengan nenas Sime Darby. Tapi nenas dah masak sgt, x sesuai dibuat gulai. So aku taram aje apa yg ada dlm peti sejuk, jumpa putik jagung, balance masak paprik ari tu...Walaubagaimanapun...tetap Nyam..Nyam...



Ketam Masak Lemak Cili Api


Bahan-Bahan:

1 ekor ketam sederhana besar
1 setengah cawan santan pekat
10-15 biji cili api
1 cm kunyit
1 cm halia

2 keping asam keping
2 batang serai dititik
4 batang jagung muda
Garam secukupnya
Daun kunyit (untuk mewangikan masakan)


Cara-caranya:

Kunyit, cili api dan halia ditumbuk lumat.

Masukkan santan, serai, asam keping dan bahan yg telah ditumbuk lumat ke dalam periuk. Panaskan sambil dikacau sehingga santan mendidih.

Masukkan ketam dan putik jagung. Biarkan seketika dan perasakan garam.

Akhir sekali masukkan daun kunyit. Siap....

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...