Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Tuesday 16 February 2010

Kuih Koci

Time balik kampung baru ni, rasanya semua benda nak diangkut balik Shah Alam...Al-maklumlah kat bandar segala benda kena beli..takde nak pegi kutip tepi rumah ke, tepi sungai je, jolok ngan galah ke..pokok pangkalnye no money no talk. Aku bukan kesah pasal bab kena bayar ni, tapi yang aku kesah bab freshness. Aku balik kampung baru ni merasa la siang ikan tilapia hidup, kalau kat Shah Alam, mayat ikan tilapia aje la yang kita bole jumpa..tul tak?? Husband aku sempat gak tapaukan aku, kelapa sedang inti 3 biji, kelapa tua sebijik, daun pisang, serai, buah kantan, pandan dan macam-macam lagi termasuklah 5 ekor ikan tilapia merah. Tapi masakan ikan, aku lupa nak snap, utk post kt blog ni, dah tinggal tulang baru teringat, toksah cerita la...Dipendekkan cerita, aku pergunakan bekal2 yang ada untuk buat sesuatu yang baru a.k.a. merasmikan periuk kukus dan pemarut kelapa aku...Tara...jadilah kuih koci, segala bahan2 dari kampung except tepung & gula.

Kuih Koci

Bahan-bahan:
Setengah bungkus tepung pulut
Santan secukupnya
2 sdth garam
Semangkuk kecil santan pekat
Daun pisang secukupnya

Bahan inti:
Setengah biji kelapa sedang inti (diparut)
2 helai daun pandan disimpul
Setengah cawan gula merah
Setengah cawan gula pasir
Air kelapa muda yang dibuat inti tadi

Cara membuatnya :
Untuk inti : Masak gula merah dengan air kelapa dan air secukupnya sehingga gula larut. Tapis dan tuang ke atas kelapa parut. Masukkan gula dan daun pandan. Masak hingga air gula kering dan kelapa jadi likat.

Bancuh tepung dengan santan dan garam hingga tidak melekat di jari.
Ambil sedikit doh, bulatkan ditengah dan isi dengan inti. Bulatkan lagi dan celupkan ke dalam santan pekat.
Bungkus kemas dalam daun pisang.
Kukus selama lebih kurang 20 minit.


                       Kuih koci yang siap untuk ditelan



Periuk kukus yang baru dirasmikan. Harga RM85, Giant Sek.18 Shah Alam


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...