Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Thursday 27 October 2011

Ukur baju di badan sendiri

Mentang-mentang keje jahit baju, tajuk entri pun macam ada kena mengena je dengan jahit baju. Ukur baju di badan sendiri, boleh je..tapi bagi saya ada part-part tertentu perlukan pertolongan orang lain untuk ukurkan. Misalnya labuh pinggang belakang ke punggung. Memang boleh ukur sendiri, tapi macam tak kena jek. Yang saya dah lantik jadi tukang ukur biasa lah, cik abang ku.

Sebenarnya bukan tajuk entri ni ada 2 meaning. Satu: Macam yang saya bebel kat atas. Dan satu lagi: Orang-orang yang berbelanja lebih dari kemampuan atau pun senang saya sebut di sini taste orang kaya tapi poket orang marhaen je. Sebelum tu saya nak nyatakan di sini, entri saya ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati ye. Kalau-kalau terasa pedas tu, bawak-bawak la kurangkan cili.

Kalau tak silap saya, pendapatan isi rumah RM3000 ke bawah tergolong dalam pendapatan rendah. Bayangkan kalau dalam satu isi rumah tu pendapatan less dari RM3000, dengan keadaan ekonomi sekarang semua benda nak kena bayar, how to survive?


Image ihsan Google
See kalau realiti kemampuan kewangan jauh dari expectation, takkan ke mana la...


Tapi, saya pernah bertemu dengan orang-orang tertentu yang gaji kecik tapi tastenya ya rabbi memang tinggi melangit. Kereta beli baru installment sebulan RM500, rumah sewa pun rasanya mau RM500 gak, belanja anak-anak & dapur lagi mau RM1000. Busuk-busuk pun dah RM2000. Bila tanya bila nak beli rumah sendiri, jawapannya nak rumah teres SAHAJA. Tak main la apartment/flat, alasan tinggi sangat. Bengang jugak saya, ada bunyi macam lupa diri je. Dewasa ini (cewah..!), di negeri Selangor ni dah hampir mustahil nak dapatkan rumah teres yang harganya RM200K ke bawah. Kalau ada pun, nun di ceruk mana, yang jauh dari semua benda. Sekolah jauh, kedai jauh, pasar jauh, even bas dan teksi pun susah nak jumpa. I tell u...tunggu sampai kucing tumbuh tanduk pun, takkan mampu beli. Kereta pun memadai sebijik je dulu, tak perlu la sampai 2 bijik. Nak beli baru untuk diri sendiri memang tak salah, masalahnye lesen memandu pun takde. Tak ker membazir. Kereta bayar mahal-mahal tapi jadi tukun je. 

Jangan jadi macam kerusi tu. Kecik tapi ada hati nak tampung orang gendut.
Sudahnye, kan dah sangkut tak leh kuar.
(Penat saya google image..last2 jumpa yang ni OK la tue)

Pada pendapat saya, dengan keadaan macam ni, dulukan mana yang perlu je. Ada keta buruk sebijik dan rumah flat buruk sebijik pun dah cukup baik (Macam kenal je..). Tak payah nak pening-pening fikir nak bayar installment mahal-mahal, bukannya mampu pun. Sebelum saya beli rumah yang saya duduk sekarang, saya pun menyewa, sebulan dalam RM500. Saya fikir lebih baik beli je dari menyewa, installment baru RM350 sebulan, kat sini saya dah jimat RM150. Kenapa murah? Ini je yang saya mampu buat masa ni, rumah flat PKNS. Dapat beli rumah pun jadilah, asset berharga. Lagi pun harga rumah semakin naik, la ni value rumah yang saya duduk, dah RM70K, beli baru RM50K, kan dah untung RM20K. Bukan saya tak nak rumah baru yang besar2 dan lawa2 belaka, tapi income saya dan suami saiz S je, kenala cari asset yang saiz S dulu. Kereta, bukan saya tak nak kereta baru, tapi installment mahal sangat. Mampu memang la mampu bayar, tapi banyak benda lain yang lebih penting yang perlukan DUIT.

Memang kereta dan rumah saya buruk dan memang saya saja yang sanggup beli kete dan rumah buruk saya ni. Tapi, buruk-buruk pun, saya dah ada harta..tak payah berkira-kira dan kedekut sangat dengan setiap sen yang saya belanjakan, lebih baik dari melopong bayar hutang yang hasilnye entah ke mana. Lega aku...! (Luahan perasaan rupanya..!)

Memang saya dah lama nak post entry pasal ni sebab saya tau kat luar sana ramai orang yang macam ni. tapi saya berkira-kira, takut la ada yang tersentuh hati. Yela, blog saya ni open to all readers, sapa-sapa boleh blogwalking. Nak marah? Tak puas hati? Kecik ati? Atau setuju dengan saya? Komen la..sila..sila..

2 comments:

lovincotton said...

macam luahan perasaan je..hehehe..setuju dgn awak 100%...mmg ade org yang taste mcm tu..

Azurina Indah said...

Tengkiu..tengkiu..sokongan anda amat dihargai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...