Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Saturday 29 October 2011

Nak ukur ketiak kat pola baju

Hehehe..mentang-mentang internet aku dah laju, ada aje idea nak post entri baru.

Ala..kebetulan, ilmu nak share apa salahnye. Saya bukan pro pun, mak budak yang baru belajar jugak. Benda ni dah lama jadi tanda tanya saya. Pola reti buat, cukup cantik dan nampak perfect. Tapi tang lengkuk ketiak, susah jugak nak ukur ngam-ngam. Ada orang ukur pakai tali tape je, ada gak yang ukur pakai benang. Memang la, bila tanya kat tailor-tailor yang pro, jawapannya kena praktis selalu, yang pro pun asyik jahit tetas jahit tetas gak. Tapi ni bukan jawapan yang saya nak. At last, saya dapat 1 idea, cemana nak ukur ketiak tu atas kertas. Calculation, saya ikut nota Kak Zura. Ukur kat kertas saya guna pembaris seperti dalam gambar kat bawah ni.

Pembaris ni dipanggil flexible curve ruler. Masa sekolah menengah dulu, selalu guna ruler ni untuk sambung keluk/graf. Dah namanya flexible, memang betul-betul flexible la. Ada unit inci dan cm sekali. Saya beli kat Mydin. Harga kalau tak silap RM4.80 untuk 16". Ade gak ruler 10", 12", paling panjang kalau tak silap 20".


Dibentuk S

Dibentuk U

2 comments:

azima said...

ohhhh ini sudah baguss... :)harap lepas ini ketiak akan berbahagia.. boleh mengukur beliau tanpa ada masalah :p

Azurina Indah said...

memang sangat sangat sangat bahagia ketiak2 yang saya lukis.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...