Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Saturday 1 December 2012

Souvenir yang menggendutkan :P

Assalamualaikum...

Lama sungguh rasanya tak post entri kat Jarumasindah ni... Kekangan masa dan juga idea.. 2012 pun dah nak sampai penghujungnya. Bagaimana azam anda? Azam AI..ermmmm...biarlah rahsia :P

Anyway, AI dah ada satu sister blog untuk blog Jarumasindah ni, azurinaindah@blogspot.com, cumanya di privatisekan atas sebab-sebab private lah.. hehehe.. Nak kata AI lebih banyak di blog baru, tak jugak. Jarumasindah ni sentiasa di top hati AI. Blog tu ekceli AI gunakan untuk keep track sesuatu, AI ni jenis malas nak ingat satu persatu, lebih-lebih lagi yang membabitkan tarikh, masa, tempat dan lain-lain. Nanti bila 'sesuatu' yang diidamkan tu dah dapat, Insyaallah AI akan open blog tu for reading & reference.

Baju-baju baru banyak yang dah siap dan dah siap snap. Tunggu AI edit dan buh watermark dulu, barulah AI post kat sini ye. 

##Mode : Teringin nak makan laksa sangat-sangat...Tulun! Tulun!

Last week En Asben balik Pahang, minggu ni pun balik lagi. Last week banjir rambutan, this week banjir durian agaknye??

En Asben sempat kutipkan AI rebung. Fresh ko!! Siap gali dalam tanah lagi... Punyelah seronok dalam hati, I Lap U darling!!! Memang wajibul ghunnah la masak rebung dengan perut, makan serasa nak jilat senduk hehe.. Sampai lupa yang AI ni dah overweight.. 

Kalau macam ni dah depan mata, diet hilang entah ke mana. AI paling suka makan gulai ni lepas dah dipanaskan beberapa kali. Memang Ummph!! 

Kat blog ni aje dah ada beberapa entry pasal rebung-rebungan ni, di sinisini dan sini. Kebanyakan penggoggle rebung akan ke blog AI ni dengan keyword 'Rebung'. Hehe..Minah Rebung..


AI malas lak nak taip resepi. Mende yang sama aje kan. Tapi dah alang-alang AI ter'rajin' snap gambar bahan-bahan, AI tepek aje la kat sini. Sayang plak..nampak comey..Ngee..

Rebung yang dah siap direbus. Rebung ni jenis aur, so biasanya akan direbus 2 kali bagi mengurangkan rasa pahit

Perut atau babat dalam bahasa indonnya. Dah siap dipotong-potong dan direbus

Ni kelapa ye anak-anak! Kelapa ni dah dicungkil dari tempurungnya sebelum diparut manual

Ini pula kelapa yang dah siap diparut ya anak-anak.. Lepas ni campur dengan air dan perah untuk mendapatkan santan ye..

  
Ni cili padi dan kunyit yang dah siap ditumbuk lumat. Yang ada dalam gambar tu, pada yang tak kenal.. asam keping dan serai

Jangan salahkan isi dalam pinggan tu jika berat tak nak turun tapi makin naik. Tapi salahkan En Asben sebab sayang sangat kat bini, balik aje dari kampung tak sah kalau takde souvenir rebung untuk bini.. Lap U daling!

Azurina Indah

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...