Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Friday 13 July 2012

Mari ber'diet' dengan Gulai rebung dan babat

Hasil rembatan semasa balik kampung minggu lepas... Jom makan...


Kali ni saya alter resepi saya yang biasa saya follow sebelum ni. Tambah sedikit ketumbar.
Ape dia?? Tak takut ke kalau nanti tak jadi???...ala...kita yang buat dia kannn


Sebelum ni saya biasa masak bersantan ni guna santan kotak Ayam Brand aje, tapi kali ni, saya betul-betul guna santan perah..Amek kaw!! Letih jugak nak menggodak santan ni, haruslah digodak, kalau tak nanti santan pecah, gulai pun tak cantik..


Sapa tak tau apa tu babat, sila angkat kaki ye..Babat ni bahasa indonesia, bahasa Malaysianya perut..


Dapnye!!!


Gulai rebung dengan babat

Bahan-bahannye (kuantiti anggaran):
Rebung fresh secukupnya dan diracik
Babat/perut lembu RM3
Bawang merah
Bawang putih
1 sdth Ketumbar
Serbuk kunyit/kunyit hidup 
Cili padi secukupnya
Serai dititik
Asam keping
Santan
Garam secukupnya

Cara nak buat:
Disebabkan saya guna rebung fresh (aur) saya rebus dan ganti airnya sebanyak 2 kali untuk buang rasa pahit rebung tu.

Rebus juga babat/perut. Boleh potong kecil dulu sebelum rebus, atau potong selepas rebus, terpulang pada anda.

Tumbuk lumat bawang, cili padi, kunyit dan ketumbar.

Masukkan santan dan bahan ditumbuk dalam periuk. Hidupkan api dan sentiasa kacau santan sampai mendidih.

Masukkan rebung, babat, serai, asam keping dan garam secukupnya.

Dah siap!!!


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...