Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Tuesday 26 April 2011

Baju Kurung Moden Badariah


Kurung moden Badariah
Kain Duyung
Material baju : sifon
Material lining : sifon


Setelah sekian lama berperang, akhirnya saya menang.. ya..saya menang, berapa lama bertarung, akhirnya dia tewas juga akhirnya.. Bukan bertarung dengan pedang, bukan bertarung tenaga, tapi bertarung dengan kesabaran bekerja dengan kain selicin sifon, plus lining pulak tu.. Tapi at last.. puas hati gue.. kain duyung pun menjadi, sukanya hatiku..

Lining kurung moden ni saya jahit berasingan, sebelum ni dah biasa jahit sekali, so kali ni nak tengok efek berlainan pulak. Sesetengah orang kata, baju kurung moden kalau lining dijahit sekali dengan baju, nanti si pemakainya nampak lebih berisi. Iye ke.. Setelah buat test drive baju ni, saya rasa sama je, tak ada beza. Kita tunggu komen pemilik baju nanti.

Kainnya pulak saya jahit stail duyung. Disebabkan nak efek duyung tu, kain saya potong secara bias. Secara jujurnya, this is my first kain duyung yang menjadi. Sebelum ni, efek tak menjadi sangat. kain 'kejung' je.
Tapi kena ingat, kain kena cukup lebar at least 60", meter kain pulak kena lebih, 2m memang tak cukup..confirm.. Sebelum memotong kain ni, saya dah berkira-kira, risau kain tak cukup. Kalkulator, pita ukur, pembaris, semua di sekeliling saya. Kalau sebelum ni saya tak pernah lukis pola kain atas kertas, kali ni saya terpaksa jugak pola, ukuran lebar ngam2, sebab bila kain dipotong bias, kain tu sendiri akan memeri.  Kain dicantum dengan serger 2 jarum, so efek kain nampak lebih ringan & beralun (Gambar kain takde, tak sempat snap).

Dalam entri sebelum ni, ada juga saya tepek gambar kurung moden Kak Bada ni, bersama kurung moden anaknya sekali.

Saya ni asyik jahit baju orang je, baju sendiri tak berjahit-jahit lagi.. Ada sapa-sapa nak tolong jahit baju saya tak? :P

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...