Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Monday 11 April 2011

Loop turner & Kebaya hitam

Assalamualaikum..
Ini entry kesinambungan dari entry saya yang lepas pasal tools butang bungkus..
Dalam entry lepas saya dah tunjukkan butang yang dah berjaya saya bungkus. Kali ni saya nak tunjukkan pula satu lagi tool yang cukup membantu dalam kemasan baju kebaya. Kebanyakan kebaya biasa hanya menggunakan butang katup, tapi bagi jenis kebaya yang menggunakan butang balut, perlu ada loops/gelung untuk menyangkutkan butang balut tu.Nama tool ni Loop Turner.. digunakan untuk menterbalikkan jalur kain yang dipotong secara bias bagi menghasilkan gelung/ loop untuk butang di baju kebaya. Bentuk lurus dan ada cangkuk kat depan, cangkuk ni lah memudahkan kerja menarik jalur kain yang paling hujung.
Loop turner

Cangkuk di hujung loop turner

.....................................................................
Ni pulak cerita tentang kebaya hitam.. Saya teruja sungguh sepanjang menyiapkan baju ni.. Mana taknya.. kerja-kerja menyiapkan baju ni amat mencabar & perlu kesabaran pada tahap tinggi, ditambah pulak taraf amatur saya, tapi cabaran itu keseronokan.. Kepuasan yang tak terhingga bila melihat hasilnya.. Mungkin pada tailor-tailor yang pro, apalah sangat jahit kebaya, tapi pada saya ini satu platform untuk jahit yang lebih cantik lagi..

Tuan punya baju sendiri (Zurin) yang draft design kebaya ni pada kertas, pada mulanya, risau jugak, bole ke..? Kebaya moden pendek leher tinggi V, beserta butang balut di sepanjang belahan dan hujung tangan. Kain pulak gojet belakang (ala-ala ada ekor meleret di belakang), disebabkan sayang dengan corak kaki kain yang cantik tu, saya potong secara bias tanpa memotong gojet berasingan. Tara... inilah hasilnya.....

Kebaya moden berbutang bungkus

Kain godjet belakang
(Gambar tak brp clear, so gojet tak nampak sangat)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...