Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Friday 5 November 2010

Kebaya Riau/Pahang ku siap jua akhirnya..

Hari ni 5hb, sok 6hb, lusa 7hb... Menghitung Hari macam lagu Kris Dayanti. Lagi 7 hari...ku terbang di udara.. Balik kampung...ooooo...balik kampung...hati riang....

Baju raya tak siap lagi ni. Sesetengah orang baju raya posa tu la baju raya haji. Tapi tahun ni aku rajin sikit.. sikiiiit je.. Ada baju raya posa ada gak baju raya haji.. Mintak-mintak sempat la siap sebelum sabtu depan.. Sabtu depan dah nak terbang woooo....
As at tengahari ni, baju je yang dah siap, kain belum lagi..menjadi gak baju kebaya Pahang/Riau pesak kembang aku. Nasib baik terjumpa buku Salikin Sidek, dapat idea serba sedikit camana nak cara nak buat pola kebaya ni. Cuma kali ni aku berjaya buat kebaya Riau yang pesak tak sambung dengan badan hadapan. InsyaAllah lain kali nak try jugak buat kebaya Riau style tu.

Baju kebaya Riau ni aku pasang dengan butang balut kain. Memula ingat nak guna butang biasa, tapi alang-alang dah beli butang dengan zila, baik try wat sendiri ye tak.

Ini lah peket DIY butang balut yang aku beli dari Zila
Untuk baju kebaya Riau kali ni, aku guna butang saiz 15mm

Mula-mula kain kena letak interfacing, kalau tak terburai la benang-benang kain tu.
Tapi terpulang pada jenis kain, rasanya kalau kain jenis cotton takyah interfacing pun takpe.
Lepas tu lukis ikut bulatan yang ada kat belakang pek, banyak mana?
Terpulang..ikut banyak mana butang nak lekat kat baju.

Lepas dah gunting bulat-bulat, jelujur halus kat keliling kain tu.
Jangan potong benang, biar panjang pun takpe.
Tujuannya supaya senang nak jerut kat butang nanti.


Inilah yang saya maksudkan tadi. Tujuan jelujur tu supaya senang nak balut butang.
Letak butang betul-betul kat tengah dan jerut.
Bila dah jerut, masukkan dalanm rumah butang (warna putih, ada disertakan sekali dalam pek)
 
Yang warna putih tu rumah butang.
Bila dah siap jerut/bungkus butang tadi, masukkan ke dalam rumah dia.
Letakkan penutup butang atas rumah butang tu.

Tekan menggunakan penekan (warna biru, juga ada dalam pek)

Taraa....butang bungkus dah siap
(Isy!! Besar lak nampak jari aku)



Dah siap pasang kat baju
(Phone camera punya pasal, kaler baju aku jadi kelabu taik dog)



Camni lah lebih kurang kebaya riau ku yang dah siap..
Gambar not so clear, lum mampu lagi beli DSLR

2 comments:

azima said...

oooo nie lah pasalnya tanya nota riau itu hari..
BTW.. mana pic baju yg penuh.. nak tengok :)

Azurina Indah said...

yes..betul tu..tapi berjaya buat jenis yang potong kat pesak je.. ada try buat yang pesak sambung kat badan, tapi tak sedap pakai.. cepat la sket wat nota riau tu, nota baju je pun tak kisah,kain ada byk nota lain dah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...