Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Tuesday 19 June 2012

Gulai lemak cili padi versi jerebu

Hari ni nampak macam keadaan jerebu dah beransur surut di kawasan Lembah Klang ni, walaupun masih ada sipi-sipi lagi. Best jugak sekali-sekala ada jerebu nih, rasa macam duduk kat kawasan tanah tinggi je, berkabus gitu.... Tapi takde bau fresh, yang ada cuma bau asap.. Ngeh3!! 

Saya ni plak agaknye bila tiba je musim jerebu, mesti rajin masak..asal rajin masak je mesti tiba musim jerebu.... Sebab itulah entri hari ni pun pasal masak, walaupun saya ni tak pandai masak pun. Setakat nak simpan gambar lauk saya kat diary maya saya ni, bole laa...

Gulai lemak cili padi woo...pedas..tapi kalau Azurina yang masak, mesti jadi tak pedas. Semenjak ada anak, saya dah jarang sangat masak masakan yang pedas-pedas, kesian nanti si comel ku tak dapat nak makan. Minggu lepas opismet bagi udang setapau kecik je. Just nice, sebab walaupun isi rumah saya ada tiga, tapi saya sorang je yang pembedal udang, lagi dua tu gatal-gatal maaa! 

Gulai saya ni special sikit, gulai lemak udang bersama ikan.. Hehe..udang untuk saya manakala ikan untuk Adam dan babahnya.  Masa saya taip entri ni, Adam tengah mengadu GATAL!! Ayyooo...


Seperti biasa, resepinya...
GULAI LEMAK CILI PADI UDANG@IKAN
VERSI AZURINA

Bahan-bahannye (anggaran untuk makan 3 beranak):
2 ekor ikan saiz sedang atau
*Udang secukupnya 
2 biji bawang kecik
1 ulas bawang putih
Halia sedikit
Kunyit (serbuk pun ok)
Sebatang serai (ketuk)
Cili padi agak-agak le
Santan
Garam
Asam keping/Asam belimbing

Cara-caranye:
Tumbuk halus bawang-bawang, cili padi dan halia.
Masukkan santan, kunyit, bahan tumbuk dan serai dalam periuk.
Biar mendidih. Kalau guna santan hidup, kacau2 supaya tak pecah.
Bila mendidih, masuk la ikan/udang dan asam.
Rasakan masin dan masam.
Dah siapppp.

Versi udang untuk mama

Versi ikan kembung untuk Adam dan babah


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...