Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Wednesday 8 June 2011

Children of Heaven

Saya tersentuh hati, penuh rasa kesedaran dan keinsafan, atas apa yang ada hari ini..
Kenapa saya tersentuh? Kalau malam tadi, anda menonton channel Al-Hijrah sekitar pukul 8.30-10.30, filem Iran Children of Heaven. Mula-mula saya kureng nak tengok, tapi paksa layan jugak. Seronok rupanya cerita ni, penuh penghayatan tentang erti hidup dan kasih sayang.

Sampai je ofis pagi ni, terus saya google title filem ni. Ternyata filem ni memang dah menang banyak award. Antaranya Academy Award for Best Foreign Language Film.   

Kisah tentang adik beradik Zahra dan Ali yang berasal dari keluarga yang miskin. Ayah mereka kerja sebagai pembancuh teh. Suatu hari, Ali menghilangkan kasut Zahra. Dek kemiskinan, mereka tau si ayah takkan mampu membeli kasut baru untuk Zahra, timbul idea untuk berkongsi kasut Ali untuk dipakai bergilir-gilir ke sekolah. Balik dari sekolah, Zahra kena berlari supaya abangnya pula dapat memakai kasut untuk ke sekolah sesi petang. Plot ni memang mengharukan, si Ali yang keletihan lepas berlari ke sekolah, dimarahi gurunya yang tak pernah tau cerita sebenar mengapa Ali lambat. Tapi kesungguhan Ali sungguh menyentuh hati. Demi kasih sayang pada adiknya, dia sanggup menyertai pertandingan lumba lari, semata-mata nak mendapat tempat ketiga- salah satu hadiah: kasut..
Zahra
Zahra dan Ali
Ali
Ali lumba lari

Seronok main bubble

Walaupun point sebenar cerita ni, adalah kisah kehilangan kasut tetapi di sebalik itu dapat dirasai betapa tabahnya anak-anak ini, sanggup bersusah payah demi ilmu. Kemiskinan bukan penghalang mereka. Mudah-mudahan anak-anak di Malaysia ni setabah dan sekuat mereka.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...