Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Friday, 5 September 2014

Jemput-jemput susu

Resepi baru mungkin jugak tak baru pada anda, senang dan ringkas. Jemput-jemput susu untuk minum pagi, minum petang, atau mungkin makan malam?? late dinner?? Huhuh.. Buat kecik-kecik, bulat-bulat, saiz sesuai sekali ngapp aje.. pekena dengan teh o atau kopi o sambil menengok tv (kesian..duk umah flat takde taman, so takde udara nyaman nak hirup). AI dapat resepi ni dari seorang teman FB, kak Azura, dia pun mendapatnya dari temannya jugak, so dari teman ke teman ke teman lah ni.. Resepi lebih kurang jemput-jemput bugis aka jemput-jemput manis. Bezanya jemput-jemput susu ni, kena buh susu pekat hat kita minum ngan teh tarik tu, dah dibancuh dengan air panas. Lepas bancuh rehatkan bancuhan seketika, dalam 30 minit gitu, baru lah di goreng.

Jemput-jemput susu
Bahannya (sukatan agak-agak je):
Tepung gandum
Susu pekat manis
Gula (terpulang kalau tak nak letak pun takpe)
Air panas secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:
Gaul sebati tepung, susu, gula dan air panas. Adunan agak likat ye.
Rehatkan dalam 30 minit gitu. Kalau sampai sejam pun oke.
Yang penting adunan dah tak panas, sebab tadi bancuh dengan air panas kan.
Jemput ngan jari, wat bulat-bulat goreng dalam minyak banyak.



Cekodok bulat-bulat, dimakan oleh budak bulat, bertambah bulat lah rupanya.



With love from me to you..fuuuuuhhh (flying kiss)


Azurina Indah

2 comments:

Hakim Rashid said...

Adunan nk kna pekat ke sis...

Azurina Indah said...

Yup kena pekat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...