Tuan tanah berehat dari mengambil sebarang tempahan jahitan sehingga diberitahu kelak. Harap maklum....

Saturday 4 February 2012

Pau Goreng

Salam..


Selamat berhujung minggu pada semua..

Entry jahit-jahit belum ada lagi, saya tengah bertungkus-lumus potong semua kain yang ada, so senang esok tinggal jahit aje.. So cuti kali ni, no jalan-jalan, no balik kampung, nobody-nobody but u..hahhahaha


Want to share menu untuk sarapan pagi boleh, untuk minum petang pun boleh.. Tapi masalahnye, tang sukatan tu saya maen agak-agak aje. Resepi asal dari mak saya. Actually, ini adalah multiresepi, boleh buat donat, pau, kueh 'campiang' dan 'cakue'.  Disebabkan saya ada stok inti kacang merah, so hubby request buat kuih ni untuk breakfast pagi ni. Layan...



Meh beli.. tiga singgit


Pau Goreng

Bahan-bahan:
Tepung gandum
Gula
Telur (jika suka)
Sedikit marjerin/mentega
Minyak
Air suam secukupnya

Bahan A:
Yis
Gula
Air suam

Cara membuatnya:
Larutkan bahan A dan biar seketika sampai yis tu kembang. Biasanya saya guna setengah mug air suam aje. Nanti akan kembang hingga penuh satu mug.

Tuang bahan A yang dah kembang ke dalam mangkuk adunan. Masukkan gula, marjerin dan gula. Kacau hingga sebati dan gula hancur.

Masukkan tepung dan gaul sampai agak macam adunan cekodok. Masukkan minyak agak-agak dalam 2 sudu besar aje. Gaul sampai adunan tak melekat kat tangan.

Time ni bole lepas geram, angkat doh dan hempas-hempas la secukupnya dengan tangan.

Potong kecik-kecik, saiz anggaran untuk sebiji pau/donat. Bulat-bulatkan dan susun atas dulang, kena jarak-jarakkan tau, kejap aje dah menggemuk.

Lepas ni terpulang nak isi inti ke, nak lubangkan donat ke..

Boleh terus goreng/kukus atas daun pisang dan siapppp....

**Kalau nak wat pau, adunan sama je, tapi tak payah bubuh telur dan marjerin. Tapi kena bubuh shortening/minyak sayur yang kaler putih tu.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...